مانور تبلیغاتی وزیر راه، به چه قیمتی؟
ساعت ٩:۳٤ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٧/۱۱/٢٠  کلمات کلیدی:

به گزارش خبرنگار «تابناک»، معرفی یک تونل فرعی جاده تهران ـ شمال به عنوان طولانی‌ترین تونل کشور که عملا نفی دستاوردهای بزرگ انقلاب در عرصه راهسازی است، باعث شده تا برای برگزاری یک مانور تبلیغاتی برای برخی مدیران وزارت راه، هزینه سنگینی به کشور تحمیل شود.

بنا بر این گزارش، تونل «پیشگام البرز» در حالی از سوی مدیرعامل شرکت آزادراه تهران ـ شمال و وزیر راه و ترابری به عنوان بزرگترین تونل خاورمیانه معرفی شده است که پس از انقلاب تونل‌هایی چندین برابر تونل یادشده در کشور به دست متخصصان ایرانی، حفر و بهره‌برداری شده است.

این تونل، یک تونل پیشرو و فرعی به شمار می‌رود و تنها به عرض 5 / 4 متر است، در حالی که تونل‌هایی که در کشور حفر شده است، عموما دارای عرض بیش از ده متر بوده‌اند.

تونل پیشگام البرز که به عنوان یک تونل فرعی و برای حفر تونل‌های اصلی آزادراه تهران ـ شمال احداث شده، در برابر اقدامات انجام‌شده در حوزه تونل‌سازی در طول انقلاب،‌ تونلی متوسط است اما برخی مسئولان اجرایی برای تبلیغ اقدامات خود، اقدام به معرفی آن به عنوان بزرگترین تونل خاورمیانه می‌کنند.

بنا بر اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط خبرنگار «تابناک»، تنها یکی از تونل‌های حفرشده به دست متخصصان ایرانی پس از انقلاب، تونل خط 2 مترو تهران بوده که دارای عرضی معادل چهارده متر و طولی بیش از 25 کیلومتر است. یعنی طول آن چهار برابر تونل «پیشگام البرز» و عرض آن نیز چهار برابر این تونل است و با این وصف، مجموع فضای تونل، شانزده برابر تونلی است که به عنوان بزرگترین تونل کشور و خاورمیانه از سوی وزارت راه معرفی شده است.

گفتنی است، تونل «پیشگام البزر» به عنوان یک تونل فرعی برای استفاده‌های تأسیساتی و حوادث غیرمترقبه حفر شده، و تونل‌های اصلی آزادراه تهران ـ شمال، باید عرضی بیش از ده متر داشته باشند.
این پروژه که حدود چهار سال طول کشیده و با هزینه 78 میلیارد تومان انجام شده است خود قابل تأمل بوده و بیش از پروژه های معادل ارزیابی می‌شود.